Image
مرد همیشه بازنده پرتغالی در فوتبال آسیا

مرد همیشه بازنده پرتغالی در فوتبال آسیا

روزگار تلخ پائولو بنتو در فوتبال آسیا ادامه دارد و این مربی با امارات هم عملکرد نا امید کننده ای به جا گذاشت.

جام ملت‌های آسیا 2023 در شرایطی به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود که در این تورنمنت سرمربیان سرشناس و نام‌آشنای اروپایی پا به عرصه رقابت گذاشتند. روبرتو مانچینی، سرشناس‌ترین چهره حاضر در این تورنمنت بود که شاگردان او شب گذشته با پذیرش شکست برابر کره‌جنوبی از گردونه رقابت‌های کنار رفتند. در کنار مانچینی که هدایت تیم ملی عربستان را برعهده داشت و برای نخستین‌بار حضور به عنوان سرمربی را در جام ملت‌های آسیا تجربه می‌کرد، یورگن کلینزمن هم دیگر سرمربی اروپایی نام‌آشنا در این تورنمنت محسوب می‌شود.

شاگردان کلینزمن در تیم ملی کره‌جنوبی فعلاً توانسته‌اند خود را به جمع 8 تیم برتر قاره آسیا برسانند تا این سرمربی در اولین تجربه حضورش در جام ملت‌های آسیا، روزهای خوبی را پشت سر بگذارد. در کنار روبرتو مانچینی و یورگن کلینزمن، باید اشاره‌ای هم به پائولو بنتو داشت؛ سرمربی سابق تیم ملی پرتغال که بعد از گذراندن روزهایی پرفراز و فرود همراه این تیم و البته پیش از آن، دورانی درخشان در تیم اسپورتینگ، در سالیان اخیر در قاره آسیا کارش را پیش برده اما نتوانسته عملکرد چشمگیری را از خود به جای بگذارد و هیچ‌گاه در قامت یک سرمربی موفق قد علم نکرده است.

دوران ناموفق بنتو در کره‌جنوبی

سرمربی 54 ساله پرتغالی پیش از آنکه هدایت تیم ملی امارات را برعهده بگیرد، حدود 4 سال در کسوت سرمربی تیم ملی کره‌جنوبی فعالیت کرد. در جام ملت‌های آسیا 2019 و در شرایطی‌که کره‌ای در 3 دوره پیاپی توانسته بودند خود را به جمع 4 تیم برتر قاره آسیا برسانند، شاگردان بنتو در مرحله یک‌چهارم نهایی از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند تا یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای تاریخ کره‌جنوبی به‌ثبت برسد! بعد از ناکامی در جام ملت‌های آسیا، شاگردان بنتو به سختی توانستند در جام جهانی 2022 از مرحله گروهی صعود کنند اما در اولین بازی مرحله حذفی با نتیجه 4 بر یک برابر برزیل شکست خوردند تا پرونده حضور سرمربی پرتغالی در تیم ملی کره‌جنوبی بسته شود.

بنتو در امارات هم خیلی زود به بن‌بست رسید!

پائولو بنتو بعد از کناره‌گیری از هدایت تیم ملی کره‌جنوبی، به فعالیت خود در قاره آسیا ادامه داد و در نقش سرمربی تیم ملی امارات کارش را پیش برد. در اولین تورنمنت مهم در کسوت سرمربی تیم ملی امارات، شاگردان بنتو در جام ملت‌های آسیا 2023 حضور یافتند. اماراتی‌ها با یک برد، یک تساوی و یک شکست به شکلی دراماتیک در قامت تیم دوم به مرحله حذفی راه یافتند و تصور می‌شد که با توجه به رویارویی با تاجیکستان، شاگردان بنتو بتوانند خود را به جمع 8 تیم برتر قاره آسیا برسانند اما شکست در ضربات پنالتی باعث شد تا خیلی زود کار امارات در جام ملت‌های آسیا 2023 به پایان برسد!

اماراتی‌ها در 2 دوره قبلی توانسته بودند به جمع 4 تیم برتر قاره راه یابند و کسب مقام سوم در جام ملت‌های آسیا 2015 هم در کارنامه این تیم دیده می‌شود اما در این دور حتی نتوانستند خود را به جمع 8 تیم برتر برسانند تا یک ناکامی بزرگ دیگر در کارنامه پائولو بنتو به‌ثبت برسد. هر چند هنوز تصمیم نهایی فدراسیون فوتبال امارات درباره بنتو مشخص نشده اما این احتمال وجود دارد که این سرمربی 54 ساله پرتغالی بعد از گذراندن دورانی ناموفق در فوتبال آسیا، از سمتش در تیم ملی امارات هم کنار برود!

برچسب ها