Image
بازگشت آقای خاص به تئاتر رویاها؟

بازگشت آقای خاص به تئاتر رویاها؟

اطرافیان باشگاه منچستر و البته خبرنگاران نشانه هایی از بازگشت مورینیو به منچستر میدهند.

از آخرین روزهایی که مورینیو نیمکت منچستریونایتد را تجربه کرد، اتفاقات زیادی در لیگ رخ داده است. در فصل جاری، سر جیم راتکلیف سهام منچستریونایتد را خریداری کرده و مدیریت ورزشی یونایتدی‌ها زیرنظر او و تیمش انجام خواهد شد. یورگن کلوپ می‌خواهد پایان فصل لیورپول را ترک کند و احتمالا یک رقیب بزرگ برای قهرمانی موقتا در لیگ حضور فعال نداشته باشد. پپ گواردیولا پس از 9 سال در پایان فصل بعد قراردادش تمام می‌شود و او هم هنوز نمی‌داند می‌خواهد باز هم در لیگ بماند و یا سیتیزن‌ها را ترک کند. دوران مورینیو در یونایتد زیر نظر مدیریت بدی قرار داشت اما تغییرات رخ داده، مورینیو را برای حضور دوباره در اولدترافورد بسیار وسوسه کرده است.

نزدیکان نشانه‌هایی فرستاده‌اند!

منابع نزدیک سرمربی پرتغالی در روزهای گذشته به رسانه‌ها اعلام کرده‌اند این مربی برای آینده خود بهترین گزینه را بازگشت به منچستریونایتد می‌داند. آنها اعلام کرده‌اند مورینیو در دوران یونایتد با وجود سختی کار و انجام نسبتا کامل ماموریت، هنوز کار ناتمامی در این تیم دارد و دوست ندارد دورانش در منچستر بدون قهرمانی در لیگ به یاد بیاید. یکی از دوستان نزدیک ژوزه گفت: «جاه‌طلبی و هدف او بازگشت به منچستریونایتد است. ژوزه احساس می‌کند هنوز می‌تواند کارهای زیادی را در منچستریونایتد انجام دهد و وظیفه خود می‌داند با یونایتد چند قهرمانی بزرگ را تجربه کند.»

مدیریت جدید یونایتد اصلی‌ترین عامل علاقه مورینیو به بازگشت بوده و اصول مدیریتی که آنها اجرا می‌کنند را بسیار می‌پسندد. کار با راتکلیف، بریلسفورد، بلان، برادا و مدیران بعدی که آنها انتخاب خواهند کرد، ایده‌آلی برای سرمربی سابق یونایتد است و او اولین شخص منتظر اخراج اریک تن‌هاخ خواهد ماند. در دنیای مربیان کمتر می‌شنویم یک مربی خودش را به تیمی پیشنهاد دهد و اینکار معمولا با نشانه‌هایی توسط دوستان گمنام ارسال می‌شود و به گوش مدیران باشگاه‌ها می‌رسد. گویا مورینیو دقیقا همین کار را انجام داده است.

مورینیو و یونایتد

ژوزه در سال اول حضورش، در حالی که در جایگاه ششم لیگ برتر را به اتمام رساند، توانست با قهرمانی در لیگ اروپا جواز حضور در لیگ قهرمانان فصل بعد را کسب کند و در سال دوم با رسیدن به مقام دوم لیگ بهترین عملکردش در لیگ با شیاطین را کسب کرد. سال سوم اما اوضاع در تمام نقاط تیم تیره شد. اولین چیزی که هواداران می‌دیدند، بازی بسیار بد تیم مورینیو حتی در بردها بود. یونایتد سال آخر ژوزه، مجموعه‌ای منظم از بی‌نظمی‌ها تلقی می‌شد و هیچ چیز درون آن تیم به‌ درستی انجام نمی‌شد. ژوزه از بازیکنان، مدیران، کارشناسان، رسانه‌ها و هرچیزی مرتبط با یونایتد ناراضی و تمام بازیکنان، مدیران، کارشناسان، رسانه‌ها و هواداران از او ناراضی شدند!

مورینیو پس از هفته هفدهم و شکست مقابل لیورپول از هدایت یونایتد برکنار و این تغییر مربی باعث شد همه بتوانند نفس راحتی را بکشند. شاید اوله و تیم او در 12 بازی بعدی لیگ پس از ژوزه طعم شکست را نچشیدند اما امتیاز تیم به میزانی بود که اوله تا هفته 25 نتوانست رتبه‌ ششم کسب شده توسط مورینیو را به پنجم تغییر دهد. پایان فصل هم یونایتد با همان رتبه ششم لیگ را به پایان رساند اما تفاوت تیم ژوزه با سولسشائر بسیار زیاد بود و هیچ کس نمی‌توانست بگوید این مقام ششم با آن ششمی ژوزه قبل از اخراج برابر بود.

تیم راتکلیف، هم عالی و هم ترسناک!

احتمالا بیشتر هواداران منچستریونایتد بعد از شنیدن دوباره نام ژوزه مورینیو، ترس از شکست‌های روزهای گذشته او را به یاد بیاورند اما نوع نگاه راتکلیف و تیمش با دیدگاه هواداری کمی متفاوت است. این دیدگاه از یک زاویه نگاه می‌تواند بسیار خوب و عالی باشد و از دیدگاهی دیگر بسیار ترسناک!

راتکلیف و نوع مدیریتش به ساختار توجه ویژه‌ای دارد. آنها قصد دارند پس از درک کامل ساختار و DNA باشگاه، مدیران ورزشی و تاکتیکی را انتخاب کنند و طبق نیاز با نوع نگاه به تاکتیک‌های مدنظر، سرمربی را برگزینند انتخاب مربی و بازیکنان برای آنها طبق اصول از پیش تعیین شده جلو می‌رود و در ساختار اصلی تغییری رخ نمی‌دهد. این به ما می‌گوید اگر نوع سبک بازی نیازمند شخصی همانند تن‌هاخ باشد، یا او خواهد ماند و یا مربی بعدی با همان سبک بازی انتخاب می‌شود. اگر سبک بازی بعدی تیم مرتبط با تفکرات مورینیو باشد، حتی اگر تن‌هاخ خوب عمل کند جایگزینی برای او درنظر گرفته خواهد شد و مورینیو یا سرمربی دیگری نزدیک به تفکرات مدیران باشگاه انتخاب می‌شود.

این نوع نگاه در نیوکاسل، برایتون و بسیاری از تیم‌های موفق اجرایی می‌شود و تاکتیک‌ تیم با نام مربی تغییر نمی‌کند بلکه با نگاه تاکتیکی مدیران، یک مربی به تیم وارد می‌شود. حالا همه‌چیز به نگاه راتکلیف، مدیرانش تاکتیک‌های آنها برای آینده یونایتد بازخواهد گشت و شاید ژوزه یا هر نام ناموفق در گذشته دوباره پایش را در اولدترافورد بگذارد